En Thai Airways-passasjer er nå saksøkt for ærekrenkelse etter å ha kritisert flyselskapet på Facebook. Mannen var på vei fra Bangkok til Melbourne da flyet ble omdirigert til Sydney på grunn av dårlig sikt.
Man skal tenke seg over to ganger før man tar til sosiale medier for å kritisere en person eller en bedrift. Dette har passasjeren som valgte å fly med Thai Airways fra Bangkok til Melbourne 28. januar fått oppleve. Etter at pilotene i flyet hadde konkludert med at det var for farlig å lande i Melbourne, etter å ha sirklet over lufthavnen i 20 minutter, besluttet de å lande i Sydney.
Dette ble tatt svært dårlig imot fra spesielt en passasjer, som fra flyets vinduskarm mente det var fint vær og helt uproblematisk å lande.
– Været var fint og mannskapet burde ha stått opp mot flygelederne bedre, skrev passasjeren i et Facebook-innlegg. Han hevdet at han så flere fly lande mens flyet han satt i, sirklet rundt flyplassen.
Saksøkt for ærekrenkelse
Ifølge Thai Airways var innlegget uberettiget, og flyselskapet mener at passasjerens innlegg på sosiale medier bidrar til å skade flyselskapets rykte og tillit. For å bevare sitt omdømme, har selskapet valgt å gå rettens vei for ærekrenkelse.
– Thai Airways bestemte seg derfor for ta rettslige skritt mot passasjeren for å beskytte rettighetene og de ansatte, og å sette en standard for å forhindre slike handlinger som kan forårsake offentlig misforståelse i fremtiden, sier Thai.
Selv om Facebook-innlegget kan gi inntrykk av at Thai Airways beslutning virket unødvendig, understreket flyselskapet overfor alle passasjerer at de fulgte strenge internasjonale standarder for flynavigasjon og sikkerhet.
Slettet innlegget
Passasjeren skal ha vært rask med å slette innlegget og beklage for seg i etterkant. Men skaden var allerede gjort, og flyselskapet har ingen planer om å avbryte rettssaken. Ifølge Simple Flying kan derimot søksmålet ha en negativ effekt:
– Det gir et bilde av et flyselskap som nekter å forbedre og håndtere passasjerklager, skriver verdens største nyhetsnettsted for luftfart.
Les også: Lærer anklaget elev for å være rasist – må betale oppreisning
Kan skape redsel
En ærekrenkelse eller injurie er en ytring som risikerer å påføre skade på ens omdømme eller æresfølelse. I dette tilfellet mener Thai Airways at passasjerens innlegg er en sterk beskyldning uten tilstrekkelig bevis, som kan medføre svekket tillit og påføre et økonomisk tap. Dersom de vinner saken vil de motta en erstatning og/eller oppreisning for ærekrenkelsen, som bestemmes ut fra hva tapet, samt hva som er rimelig, basert på graden av ærekrenkelsen og omstendighetene i saken.
Søksmålet har skapt debatt om flyselskapers rett til å saksøke passasjerer for negative kommentarer på sosiale medier, og følges med argusøyne av andre flyselskap. Noen mener at søksmålet er et forsøk fra Thai Airways til å kneble kritikk, mens andre mener at det er nødvendig for å beskytte flyselskapets omdømme.
Dersom Thai Airways går seirende ut av rettssaken, vil dette skape en redsel blant flypassasjere om å ta til sosiale medier dersom de har en negativ opplevelse med flyreisen. Utfallet vil kunne ha betydning for forholdet mellom flyselskapene og passasjerene i fremtiden. Dette kan i så fall gjøre det mer tidkrevende og vanskelig å kreve kompensasjon fra et flyselskap dersom noe går galt.
Blitt krenket eller anklaget for en ærekrenkelse?
Med sosiale medier som virkemiddel har det blitt enklere å nå et bredere publikum. Dette kan igjen påføre en større skade for den som blir utsatt for ærekrenkelsen. I tillegg vil det også kunne skape en større oppmerksomhet mot den som blir siktet for krenkelsen.
Dersom du har blitt utsatt for en ærekrenkelse, eller anklages for å ha krenket noen, bør du kontakte et advokatfirma som er spesialisert innenfor området. Vårt firma har representert rundt halvparten av alle ærekrenkelsessaker i Norge de siste årene. Vi er til enhver tid oppdatert på fagområdets utvikling, som gjør oss godt egnet til å hjelpe både privatpersoner og bedrifter i saker om ærekrenkelse eller injurier.
Kontakt oss her for en uforpliktende samtale