Arbeidsrett – Test

Arbeidsrett

Advokatfirmaet Danielsen & CO AS bistår arbeidsgivere og arbeidstakere med juridisk rådgivning innen arbeidsrett, både i det offentlige og private næringslivet.

Arbeidsrett er et juridisk fagfelt som omhandler arbeidsrettslige problemstillinger som kontrakter, arbeidsavtaler, tariffavtaler, arbeidsmiljø og tvister i arbeidslivet. Arbeidsrett er med andre ord et bredt og kompleks felt, og det er lurt å søke bistand fra erfarne arbeidsrettsadvokater i slike saker.

Individuell og kollektiv arbeidsrett

Det juridiske feltet arbeidsrett kan deles inn i to deler: individuell arbeidsrett og kollektiv arbeidsrett.

Individuell arbeidsrett handler om forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dette innebærer inngåelse og avslutning av arbeidsavtaler, og hvilke individuelle forpliktelser hver av partene har overfor hverandre i løpet av arbeidsperioden. Individuell arbeidsrett gjelder altså også temaer som lønnsforhold, ferie, velferdsgoder og permisjon.

Kollektiv arbeidsrett handler ikke om individuelle arbeidsavtaler og kontraktsforhold, men omfatter de reglene som gjelder for opprettelse og inngåelse av tariffavtaler. En tariffavtale er en avtale mellom en bedrift og et fagforbund, og inneholder som oftest bestemmelser om blant annet arbeidstid, lønn, og overtidsbetaling.

Der en individuell arbeidsavtale kun gjelder én ansatt, dekker tariffavtaler flere arbeidstakere.

Regelverk om arbeidsrett

Arbeidsmiljøloven er den mest sentrale loven innen arbeidsrett. Arbeidsmiljøloven inneholder blant annet regler om arbeidsmiljø, arbeidstider, vern mot usaklig oppsigelse, og retningslinjer for oppsigelse og avskjed.

Formålet med loven er å sikre et trygt og sunt arbeidsmiljø, likebehandling i arbeidslivet, og en inkluderende jobbhverdag som respekterer arbeidstakernes forutsetninger.

Arbeidstvistloven er en sentral lov innen kollektiv arbeidsrett. Andre sentrale lover er blant annet lønnsnemndloven, ferieloven, yrkesskadeforsikringsloven, permitteringslønnsloven, allmenngjøringsloven, boikottloven og lønnsgarantiloven.

Vårt team med dyktige advokater hos Advokatfirmaet Danielsen & CO AS har god kjennskap til regelverket som omhandler arbeidsrett, og kan hjelpe deg som arbeidstaker eller arbeidsgiver med å navigere det juridiske feltet – slik at dine rettigheter alltid blir ivaretatt.

Tvister om arbeidsrett

Dersom det skulle oppstå en konflikt på arbeidsplassen, eller uenighet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om en individuell arbeidsavtale, behandles dette vanligvis av de alminnelige domstolene.

Arbeidsretten, riksmekleren, rikslønnsnemnda og tariffnemnda er også viktige organer når det kommer til tvister i arbeidslivet.

Advokatfirmaet Danielsen & CO AS har erfaring med å prosedere saker innen arbeidsrett i alle domstoler.

Prosess ved konflikt

Konflikter i arbeidslivet kan ofte oppstå på grunn av dårlig kommunikasjon, eller uenigheter om arbeidskapasitet og lønn – og kan fort ende opp med å påvirke hele arbeidsmiljøet i en bedrift. Dersom konflikten går ut over en ansattes sikkerhet, velvære eller kvaliteten på arbeidet, vil det være nødvendig å gripe tak i problemet.

Men hvordan skal man gå frem for å løse en konflikt på arbeidsplassen?

Det er først og fremst arbeidsgiver sitt ansvar å ha rutiner på plass for å takle slike konflikter, og sørge for at problemer løses i tråd med arbeidsmiljøloven. De fleste konflikter i arbeidslivet løses utenfor domstolen, men i visse tilfeller kan det være nødvendig å gå rettens vei.

Derfor trenger du en advokat

Arbeidsrett er et bredt felt som det er viktig at både arbeidsgiver og arbeidstaker har tilstrekkelig med kunnskap om – for å sikre et trygt arbeidsmiljø, og en arbeidsplass som fungerer i henhold til regelverket.

Dersom du er usikker på om dine rettigheter er ivaretatt på arbeidsplassen, eller om du er leder i en bedrift og trenger rådgivning om hvordan du skal gå frem i en arbeidstvist, er det gunstig å ta kontakt med en advokat innen arbeidsrett så fort problemet oppstår.

Vi i Advokatfirmaet Danielsen & CO AS kan bidra med rådgivning og juridisk bistand i alle saker som angår arbeidsrett.

Advokat i Oslo. Alle advokattjenester. Finansforbrytelser advokat, id tyveri advokat, ærekrenkelse advokat|Arbeidsrett – Test

Straff for brudd på arbeidsmiljøloven

Uaktsomme overtredelser av arbeidsmiljøloven kan i verste fall lede til straff, for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstaker bør også melde i fra om kritikkverdige forhold, som tilfeller der det er fare for liv og helse, brudd på vernet av personopplysninger, tilfeller av økonomisk kriminalitet eller korrupsjon – eller andre tilfeller der arbeidsmiljøet er uforsvarlig.

Selv om man i første omgang bør melde ifra om slike hendelser internt i bedriften, kan det være gunstig å engasjere en arbeidsrettsadvokat som kan hjelpe deg i prosessen allerede da.

Dersom du forsøker å melde fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen internt, men blir møtt med motstand eller utfrysning som følge av dette, er det særlig viktig at du tar kontakt med en arbeidsrettsadvokat.

Hjelp av advokat ved oppsigelse

Både arbeidstaker og arbeidsgiver har visse retningslinjer de må følge ved en oppsigelse. Uansett om det er arbeidstaker eller arbeidsgiver som står bak oppsigelsen må den leveres skriftlig.

Dersom arbeidsgiver ønsker å si opp en ansatt må dette kunne begrunnes saklig. Eksempler på saklige begrunnelser kan være alvorlige brudd på arbeidsavtalen, hatt dårlig arbeidsprestasjon, begått lovbrudd eller at det er nødvendig nedbemanning av bedriften.

Dersom du som arbeidsgiver er usikker på om du har saklig grunnlag for å si opp en ansatt, kan du be om bistand fra en arbeidsrettsadvokat.

Kravet på formen til oppsigelsen, og fristen for å levere den inn, skal stå i arbeidsavtalen.

Som arbeidstaker har du intet videre ansvar dersom du ønsker å si opp, annet enn det som bestemmes i arbeidskontrakten.

Usaklig oppsigelse

Dersom du som arbeidstaker blir sagt opp, uten å bli gitt en saklig begrunnelse for dette, bør du ta kontakt med en advokat som jobber med saker innen arbeidsrett.

Da kan du nemlig ha rett på erstatning for usaklig oppsigelse.

Det kan være flere grunner til at en oppsigelse er usaklig.

Oppsigelsen må først og fremst være presentert på riktig måte. Det betyr at den må leveres skriftlig, og innholdet i oppsigelsen må dekke over de opplysningene og begrunnelsene som kreves av arbeidsmiljøloven.

Arbeidsgiver må blant annet kunne saklig dokumentere for hvorfor oppsigelsen er nødvendig. Dette kan blant annet være gjennom møtereferater der bekymringer om arbeidstakers arbeidskvalitet har blitt tatt opp tidligere.

Dersom du blir sagt opp fordi arbeidsoppgaven du utfører har blitt kuttet ned i som følge av driftsinnskrenkning, bør arbeidsgiver tilby deg annet passende arbeid i virksomheten fremfor å si deg opp. Dersom arbeidsgiver har andre passende og tilgjengelige arbeidsoppgaver i virksomheten, men ikke tilbyr deg stillingen, kan oppsigelsen anses som usaklig.

FAQ - Ofte stilte spørsmål

Arbeidsmiljøloven er en lov som gjelder for alle arbeidsforhold, både i offentlige og private bedrifter. Loven er ment for å sikre trygge arbeidsforhold, og at alle i arbeidslivet blir likt behandlet.

En tariffavtale er en avtale mellom et fagforbund og en bedrift om visse vilkår for bedriftens arbeidstakere. Tariffavtaler kan blant annet dekke punkter som lønn, overtidsbetaling, vaktlister og arbeidstid. Ved brudd på en tariffavtale kan saken ende opp i Arbeidsretten.

Arbeidsgiver og arbeidstaker plikter å følge alle kravene i arbeidsmiljøloven. Dersom en arbeidsgiver blir dømt for brudd på arbeidsmiljøloven kan dette føre til bøter, eller i særlig alvorlige tilfeller, fengsel.

Dersom en ansatt i en bedrift mistenker brudd på arbeidsmiljøloven kan det være lurt å kontakte en advokat som jobber innen arbeidsrett så fort som mulig. Selv om slike saker ofte kan løses internt i bedriften, vil det være gunstig å ha en kompetent person som kan veilede deg gjennom prosessen. Eksempler på saker som bryter med arbeidsmiljøloven kan være usaklig oppsigelse, trakassering på arbeidsplassen eller at ansatte blir utsatt for en yrkesskade.

Om saken ikke kan løses internt kan det bli nødvendig å gå til sak. Konflikter på arbeidsplassen, eller mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om en individuell arbeidsavtale, behandles vanligvis av de alminnelige domstolene. Noen tvister kan også behandles i tvisteløsningsnemnda – som saker om redusert arbeidstid, diverse tilfeller der man kan ha rett på permisjon, og fritak fra nattarbeid eller overtidsarbeid.

For å gå til sak må saksøker, i dette tilfellet arbeidstaker, inngi en stevning til tingretten.

Ta kontakt med en av våre dyktige arbeidsrettsadvokater i dag for å vurdere hva som er den beste handlingsplanen i din individuelle sak.

Konflikter på jobb forebygges først og fremst ved å ha gode rutiner på plass for helse, miljø og sikkerhetsarbeid – samt analyser og handlingsplaner for eventuelle risikoer på arbeidsplassen, og veletablerte prosedyrer for varslinger av kritikkverdige forhold. Grundige og klare arbeidsavtaler vil også forebygge konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, da begge parters plikter og rettigheter er avtalt på forhånd.

Utsatt for ID tyveri.

Dette er en sak om Henrik Rekdal som ble utsatt for økonomisk kriminalitet i form av ID-tyveri. Svindleren tilsto for å ha tatt opp millionlån i Rekdals navn, men banken mente det var Rekdal selv som hadde tatt opp dette lånet. Det tok 8 år før han vant frem i retten. Aldri oppgi personopplysninger til ukjente på telefon eller e-post, med mindre du selv har initiert kontakten. Det er sjeldent banker og andre seriøse virksomheter vil be om sensitiv informasjon på denne måten. Flere av våre advokater har spesialisert seg på saker om ID-tyveri. Med en av våre advokater kan du forsikre deg om at saken din blir grundig gjennomgått.

Kjempet mot banken i åtte år.

Dette er en sak om Henrik Rekdal som ble utsatt for økonomisk kriminalitet i form av ID-tyveri. Svindleren tilsto å ha tatt opp millionlån i Rekdals navn, men banken mente det var Rekdal selv som hadde tatt opp lånet. Det tok 8 år før han vant frem. Aldri oppgi personopplysninger til ukjente på telefon eller e-post, med mindre du selv har initiert kontakten. Det er sjeldent banker og andre seriøse virksomheter vil be om sensitiv informasjon på denne måten. Våre advokater har spesialisert seg på saker om ID-tyveri. Med en av våre advokater kan du forsikre deg om at saken din blir grundig gjennomgått.

Lånte penger i annen manns eiendom.

Dette er en sak om en mann som ble utsatt for økonomisk kriminalitet i form av ID-tyveri, men ble frikjent. Han skulle få innvilget finansiering av et utbyggingsprosjekt på en tomt han eide, men fikk beskjed fra banken at han det siste året hadde fått innvilget et nytt boliglån på 2,5 millioner. Aldri oppgi personopplysninger til ukjente på telefon eller e-post, med mindre du selv har initiert kontakten. Det er sjeldent banker og andre seriøse virksomheter vil be om sensitiv informasjon på denne måten. Våre advokater har spesialisert seg på saker om ID-tyveri. Med en av våre advokater kan du forsikre deg om at saken din blir grundig gjennomgått.

Invalid email address